Hej. Dzisiaj trochę zarządzania, czyli własna firma. Mija właśnie 5 miesięcy, odkąd prowadzę własną działalność gospodarczą. Opiszę w tym miejscu, dlaczego to się opłaca i nie jest tak straszne, jakby się mogło Wam wydawać. Wpis będzie dotyczyć działalności jednoosobowej. Wpis powstał na doświadczeniach  z moją firmą, warto skontaktować się z księgowością po więcej pytań

Historia

Od dawna chciałem to zrobić, a że przyszła okazja, postanowiłem to wykorzystać i przejść z umowy o pracę na kontrakt. Niestety, z racji, że jestem u tego samego pracodawcy na kontrakcie, co byłem w ciągu ostatnich 2 lat zatrudniony – nie mogę liczyć na niski ZUS. Mimo tego, myślę, że warto rozważyć tę opcję, bo koszty umowy B2B dla pracodawcy są często znaczniej bardziej opłacalne, niż zatrudnianie na Umowę o Pracę. Koszty podwyżki dla pracowników na umowę o pracę sporo przewyższają to, co pracodawca musi zapłacić osobie na kontrakcie za fakturę. Nie musi odprowadzać większego podatku dochodowego oraz płacić większego ZUS, który w przypadku UoP zależy od pensji pracownika.
Dziękuje teraz osobom, które przekonały mnie, że warto przejść na kontrakt, a sam podobnie jak oni, polecę tą formę współpracy.

Zakładanie Firmy i księgowość

Założenie firmy nie było tak ciężkie. Ludzie straszyli, a wychodzi to całkiem łatwo. Ja osobiście robiłem to z pomocą firmy księgowej InFakt, której obecnie używam i jestem zadowolony. Wszystko załatwili w urzędzie gminy, a ja z wygenerowanym papierem odwiedziłem Urząd Skarbowy w mojej okolicy.

Warto też rozważyć, jakie kody PKD mamy wpisane, w zależności, jakie usługi wypełniamy. Dodatkowo, polecam założyć profil zaufany, jeśli nie chcemy biegać do urzędu gminy, gdy chcielibyśmy coś zmienić w przyszłości

Kolejną ważną rzeczą, jest założenie konta firmowego, aby sprawnie rozdzielić koszty prywatne od firmowych. W chwili zakładania firmy, najlepsze oferty miały Ideabank i MBank.

Za Usługi Księgowości w Infakt zapłacisz od 100 PLN za miesiąc w przypadku 5 faktur kosztowych wystarczy w moim przypadku, ale jak masz więcej kosztów to albo dopłata 4 zł od każdej następnej, albo wyższy pakiet. W każdym razie, księgowi pomogą ci rozliczyć miesiąc, wpisać do księgi przychodów i rozchodów oraz wszystko ogarnąć i opieprzyć, że nie możesz tej wódki wliczyć w koszty firmy jedno osobowej.
Link do rejestracji: https://www.infakt.pl/polecam/szymon-motyka

Faktury

Czyli to co, każdy kocha w prowadzeniu firmy, przynajmniej, jak komuś wystawia , a nie wystawiają jemu. Jest to dokument, na podstawie którego rozliczamy się z naszymi klientami oraz przekazujemy do Urzędu Skarbowego, ile jesteśmy im winni za nasze usługi. Infakt jak i inne firmy księgowe udostępniają wygodne rozwiązania dla tej części prowadzenia firmy, bo pamięta klientów, najważniejsze dane oraz nasze “produkty-usługi”, dzięki czemu wystawienie faktury, to kwestia góra 15 minut. Na fakturze podajemy dane nasze, dane firmy, kwotę brutto i netto oraz dane do konta i termin płatności za nią.

Koszty prowadzenia

Koszty prowadzenia firmy nie są duże, choć nie zawsze się opłaca. Trzeba pamiętać o 3 podstawowych rzeczach: Podatek Dochodowy, Haracz zwany ZUS (lub KRUS, jak masz pola uprawne ^^ ) oraz VAT.

Z tego ostatniego można zrezygnować. Opłaty można miesięcznie albo co kwartał płacić. Więc kwestia tego, czy macie stałe koszty. Przykładowy kalkulator oraz wiedza uzupełniająca dostępna jest na stronie kolegi: KrzaQ https://dsp.krzaq.cc/post/863/chcesz-zostac-rekinem-biznesu-na-co-zwracac-uwage-wybierajac-b2b/

ZUS

Zmora pracodawców, pracowników oraz szefów firm jednoosobowych. Trzeba go płacić, jeśli go przekroczymy, musimy przepraszać, bo ryzykujemy utratę ubezpieczenia zdrowotnego. Są bardziej wredni niż US, który przyczepia się tylko do nadużyć. Z minimalnej kwoty i tak nie opłaca się nam pójść na L4, a z emerytury, o ile nie upadną do tego czasu i tak dostaniemy grosze. Problem jest taki, że trzeba płacić! Warto więc za wczasu odkładać na własną emeryturę plus dopłacać do tego haraczu 🙂 No i pamiętajcie o terminach!

Generalnie  dla firm jednoosobowych są 2 rodzaje opłat ZUS na rok 2017:

Preferencyjny: 506,90 zł  przez 2 lata, o ile nie świadczysz usług dla wcześniejszego pracodawcy

Normalny: 1 232.12 zł 

PODATEK DOCHODOWY

Są 2 typy: Liniowy i progresywny. Jeden to 19% od naszego “utargu” czyli zarobek pomniejszony o koszty, drugi to 18% dla kwoty do

85 528

Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-progresywny-podatek-dochodowy-zasady-ogolne-skala-podatkowa

oraz 32% dla kwoty powyżej. Nie oznacza to, że jeśli przekroczymy tę minimalną kwotę, to zapłacimy 32% z całej kwoty, a jedynie za część, która przekracza ową kwotę.

VAT

Niektórzy się z niego zwalniają, ale jak masz koszty oraz pracodawca płaci Ci kwotę podaną na fakturze VAT jako brutto, to nie boli tak bardzo. Podobnie jak podatek VAT, możemy go zbić kosztami, które opisane są w następnym akapicie. VAT można płacić co 3 miesiące, jeśli firmę prowadzimy  rok.  Generalnie, warto być VATowcem, chyba, że pracujemy dla klientów spoza Unii Europejskiej (jak się okazało, tu też się opłaca)

Koszty na firmę

Tu jest najlepsza zaleta firmy. Jesteśmy programistami, przynajmniej liczę, że większość czytających jest nimi. Mamy swoje wydatki oraz wkłady potrzebne do prowadzenia firmy. A jest to pożyteczne, ponieważ podatek dochodowy i VAT zmniejszamy Wraz z kosztami, więc traktujmy to tak, jakbyśmy za produkt płacili mniej.
Jak wiadomo, posiadam firmę w dużej mierze opartej na usługach programistycznych, więc warto zacząć od podstaw:
Zestaw komputerowy: Bez tego nie mamy jak podchodzić do pracy, chyba że jesteśmy teoretykami, albo piszemy na kartce papieru … ale to chyba nikt z czytających nie jest na takim poziomie . Choć kto tam wie, najpierw VIM to pewnie w następnym etapie kartka papieru będzie następnym etapem ewolucji! Warto pomyśleć o Leasingu, bo pod koniec, sprzęt możemy wykupić albo oddać firmie leasingowej i zabrać coś nowego.
–  Sprzęt : Jeśli np. prowadzimy firmę tworzącą gry, można rozważyć konsolę, okulary VR oraz gry, jako narzędzia do produkcji swoich produktów, dodatkowo, marketingowo lub w przypadku prowadzenia serwisu, można wliczyć sprzęt nagrywający czy aparat oraz akcesoria do niego.
–  Smartfon, Tablet : W końcu trzeba się z nami porozumiewać, a dodatkowo często operatorzy mają znacznie lepsze oferty dla klientów biznesowych, niż szarych ludzi.
Artykuły biurowe: Faktury trzeba na czymś drukować, koszty w coś pakować.
Meble Biurowe: Krzesło, biurko pod komputer czy szafki na segregatory, to rzeczy, do których Urząd Skarbowy nie przyczepi się: W końcu nie każdy pracuje w Starbucksie przy kawie z swoim imieniem na kubku ani w biurze swojego klienta.
Pojazd: W końcu trzeba dojeżdżać do naszych klientów, choćby po to, by podpisać kontrakt. Można też wrzucić koszty amortyzacji do zakupionego wcześniej pojazdu. Może to być samochód, motocykl a nawet i rower. Pamiętajcie tylko, że tu odliczamy tylko połowę VAT’u w przypadku firmy jedno osobowej. Leasing to bardzo korzystna dla stałych kosztów usługa dla firmy.
Rachunki: Tutaj trzeba uważać, bo możesz odliczyć tylko od procenta, który zajmuje twoje biuro, a nie całego mieszkania.
Materiały promocyjne: Wizytówki, ulotki, loga oraz reklamy.
Serwer, Chmura, Domeny – Potrzebne do działania naszego serwisu lub serwisu klienta, jak zainstalować dockera opisałem w poprzednim wpisie, jak wrzucić normalny web serwis napisany w .net Core, opiszę wkrótce.
Oprogramowanie: Potrzebne do działania naszych serwisów oraz pracy. Dla przykładu Adobe Creative Common (ten dla Fotografii potrzebny do pracy oraz Jetbrains Rider.
Szkolenia: Książki, Webinary, Udemy lub inne platformy szkoleniowe oraz realne fizyczne szkolenia.

Biuro

Jeśli masz własne mieszkanie, dom lub wynajmujesz od kogoś mieszkanie, w którym możesz wydzielić pomieszczenie na biuro, nic nie stoi na przeszkodzie, aby pracować z własnego mieszkania. Prąd odliczamy od procentu, jaki zajmuje to pomieszczenie w lokalu. Można też wynająć wirtualne biuro, jak np. Business Link oraz inne tego typu usługi.

Leasing

Jeden z korzystnych atutów firmy, bo wyżej wymienione koszty często można zabrać pod leasing. Nie jest to typowy kredyt, ponieważ sprzęt lub pojazd wciąż należy do leasingodawcy, a my zamiast raty, płacimy za usługę, którą możemy wliczyć w koszty prowadzenia firmy. Czyli tak, jakbyśmy płacili abonament za kwotę netto produktu. Dodatkowo, nie mam problemów z pozbyciem się sprzętu, co bywa problematyczne w firmach. Po prostu nie wykupujemy na koniec usługi leasingowej danego produktu. Kolejny plus jest taki, że jeśli nie stać nas na raty, po prostu produkty oddajemy do leasingodawcy.

Limity

Warto mieć jednak rozwagę: Subskrypcji na pornhub, Karty Multisport czy opieki zdrowotnej oraz sprzętu do mojej ukochanej kawy nie wliczymy w koszty firmowe dla jednoosobowej firmy, chyba że się tym zajmujemy po godzinach (w sensie, zarabiamy na byciu dietetykiem, konsultantem czy prowadzimy zajęcia z parzenia kawy, wystawiając przy tym faktury) . Tak samo, ryzykowne jest wrzucenie mebli nie związanych z biurem. W końcu glazura w łazience oraz nowy zlew w kuchni nie sprawi, że zaczniemy zarabiać większe kwoty.
Warto też rozważyć limity dla kupionych rzeczy. Raczej wrzucenie w koszty 3 rowerów, 5 laptopów i 10 smartfonów może być podejrzane, chyba że nimi handlujemy, albo pod nie tworzymy.

Minusy prowadzenia firmy

Urlop Zdrowotny

Pamiętacie jak wspominałem o ZUSie ? Jest to nasza największa bolączka, w chwilach gdy zachorujemy. L4 nie dość że jest wypłacone grubo po czasie, to jeszcze dostajemy je od najniższej krajowej (Chyba, że płacimy więcej zdrowotnego). Opłaca się nam bardziej pracować, niż bezkarnie przeleżeć w łóżku z książką lub padem, abonamentem Netflixa i termometrem pod pachą, jak to było na Umowie o Pracę. Więc leniwy L4 to już nie jest taki urlop z 20% zniżką dla firmy, a dodatkowe i to sporo większe straty.
Dni Urlopowe

kolejny z przywilejów: w przypadku normalnych klientów – kontraktorów: jest wliczone w dniówkę, albo przynajmniej podajemy ceny tak, aby te naście dni w roku, pokryła reszta dni. Mimo tego, wciąż czujemy jak to boli, gdy dzień spędzony na lenistwie, odbija się na wystawionej klientowi fakturze, ale coś za coś.
Jeszcze jedno, jeśli jesteśmy w CEIDG zarejestrowani, spodziewajcie się fizycznego spamu: Operatorzy, firmy księgowe a nawet i podrobione usługi, które się za CEIDG podają , aby wyłudzić od nas pieniądze.

Podsumowanie

To tyle na temat prowadzenia firmy. Rozwiązania pełnego plusów i minusów, ale często korzystniejszego niż umowa o pracę, zwłaszcza gdy planujemy się rozwijać.
Co do firmy, pojawi się pewnie jeszcze jakiś wpis!\

Przed założeniem firmy, proszę przeczytać ulotkę lub skontaktować się z księgowym – On Wie Lepiej.

Jeśli macie jakieś pytania, piszcie tutaj , na facebooku lubs na twitterze!